Je m'appelle Eka..

June 21st, 2011 by Katiée

აურზაური ტორტის გამო – ფეისბუქიდან სასამართლომდე(?)

ფ ე ი ს ბ უ ქ ი – მსოფლიოში ნახევარ მილიარდზე მეტი, ხოლო საქართველოში – ნახევარ მილიონამდე ადამიანის ალტერნატიული რეალობაა. შედეგად, იქ მიმდინარე პროცესები ხანდახან არანაკლებ მწვავეა, ვიდრე რეალურ ცხოვრებაში.

ლოგიკურია, ალტერ-რეალობაში დაწყებული კონფლიქტი ხშირად რეალობაში გადმოდის და რეალურ, სამართლებრივ შედეგებსაც იწვევს.

პირველად ფეისბუქის იურიდიულ დატვირთვაზე რამდენიმე წლის წინ დავფიქრდი, როცა წავიკითხე, რომ ავსტრალიელმა მოსამართლემ რეალურ მისამართზე მუდმივად მიუწვდომელ მოპასუხეს შეტყობინება ფეისბუქში გაუგზავნა და დროის ათვლაც აქედან დაიწყო (ანუ ფბ-შეტყობინებას ფოსტით ოფიციალური შეტყობინების ძალა მიანიჭა).

საქართველოში, ჯერჯერობით არ არსებობს, ყოველ შემთხვევაში, მე არ მსმენია ფეისბუქის მტკიცებულებების სასამართლოში წარდგენის, ან ფბ-ზე რაიმე უფლების დარღვევის შესაბამის ინსტანციაში გაპროტესტების შესახებ. სულ რამდენიმე, გახმაურებული პრეცედენტი იყო: 1). როცა ფბ საჯარო გვერდზე დისკრიმინაციული გამონათქვამების გამო 2 ჟურნალისტი დაითხოვეს პირველი არხიდან და 2). როდესაც ამერიკელი მასწავლებელი, თომას ფლეტჩერი ფაქტიურად გააძევეს სკოლიდან და ქვეყნიდან, ფეისბუქზე საჯაროდ დადებული ინტიმურ-ეროტიული ფოტოების გამო (მეგობრებში საკუთარი მოსწავლეებიც ჰყავდა). სავარაუდოდ, არის, ალბათ, ცალკეული გაუხმაურებელი შემთხვევები ფეისბუქ-სტატუსის გამო სამსახურიდან გაშვების, საყვედურების, ცოლ-ქმრული კონფლიქტების და სხვა. თუმცა, სასამართლომდე საქმე არ მისულა.

რამდენიმე დღის წინ კი ორ – დიდ და პატარა კომპანიას შორის ფეისბუქზე სერიოზული კონფლიქტი გაჩაღდა, არც მეტი, არც ნაკლები – ტ ო რ ტ ი ს გამო. ამბავი დაახლოებით ასე გამოიყურება: საკონდიტრო დ ი ფ ე ნ ბ ა ხ მ ა სამშენებლო კომპანია რ ე დ ი ქ ს ი ს დაჟინებული თხოვნის შედეგად 500 ლარიანი (150 კაცზე) ტორტის დამზადება წარმოუდგენლად მოკლე დროში გარისკა – 2 დღეში, თუმცა რედიქსი გააფრთხილა, რომ ამ დროში ისეთი უნიკალური, გამაოგნებელი და ‘სამარიაჟო’ ტორტის გაკეთება შეუძლებელი იყო, რითაც დიფენბახია ცნობილი. დიფენბახის პირობაზე ტორტი მართლაც მინიმალისტურად გამოიყურება – საკონფერენციო მაგიდის გარშემო რედიქსის დამფუძნებელთა ფიგურებით. რედიქსი უკმაყოფილო დარჩა – არც დიზაინი მოეწონათ და არც გემო (თუმცა დიფენბახი ამბობს, წინასწარ სხვა ტორტის გასინჯვაზე მოუცლელობის გამო უარი თქვესო). ამის შემდეგ დიფენბახმა საკუთარ ფბ-გვერდზე საჯარო განცხადება გააკეთა კორპორატიული კლიენტების საყურადღებოდ: რედიქსის ინციდენტი რომ არ განმეორდეს, 2 დღეში შეკვეთას აღარ ავიღებთ, ამიერიდან სულ ცოტა 7 დღით ადრე უნდა შეგვიკვეთოთო.

საკითხის გასაჯაროება, ბუნებრივია, რედიქსს არ მოეწონა და დიფენბახს სტატუსის წაშლა მოსთხოვეს (არცთუ თავაზიანი ფორმითო, ამტკიცებს დიფენბახი). კონფლიქტი გამწვავდა და პიკს მაშინ მიაღწია, როდესაც რედიქსის თანამშრომლებმა საკონდიტროს გ ე რ მ ა ნ უ ლ წარმომავლობას ირონიით გაუსვეს ხაზი და ჰიტლერი, ნაცისტები, საკონცენტრაციო ბანაკები და ფაშისტთა ცნობილი სლოგანები შეახსენეს საკონდიტროს გერმანელ დამფუძნებელს – შტეფანი დიფენბახს.
ვინც გერმანელებს იცნობს, კარგად იცის, რა მტკივნეულია მათთვის ნახევარი საუკუნის წინანდელ წარსულზე უბრალო მინიშნებაც კი, მსგავსი კომპლექსი არ ვიცი კიდევ თუ აქვთ სხვა რომელიმე ერის წარმომადგენლებს და ასე თუ განიცდიან. შტეფანი დიფენბახმა კი ამ განცხადებების გამო რადიკალური გადაწყვეტილება მიიღო: დიფენბახი სავარაუდოდ დ ა ი ხ უ რ ე ბ ა.

უკვე გრძელი პოსტი გამომივიდა, მაგრამ ჩათვალეთ, რომ ეს ამბავი ძალიან მოკლედ მოგიყევით. ვრცლად ყველაფერი შეგიძლიათ თავად იხილოთ.

მაგრამ, თუ ამ ყველაფრის შემდეგ იფიქრეთ, რომ სავარაუდოდ საქმის სასამართლოში განხილვა დიფენბახსა და რედიქსს შორის – ერთ არშემდგარ ტორტზე გაიმართება, ცდებით.

კონფლიქტში მოულოდნელად კიდევ ერთმა კომპანიამ ‘გამოყო ფეხი’ და შოკისმომგვრელი განცხადება გააკეთა:

PR სკოლის ანტი-პიარი

სტატუსი ერთდროულად ტვიტერსა და ფეისბუქის გვერდზე გამოქვეყნდა და ჯამში, სულ ცოტა, პიარსკოლის 12 000-მდე მიმდევარისთვის იყო ხელმისაწვდომი.

შეამჩნევდით, რომ ფეისბუქზე გამართული მწვავე კონფლიქტის მიუხედავად რედიქსის თანამშრომლებს ტორტის მავნებლობაზე არაფერი უთქვამთ, არც ოდესმე ვინმეს სხვას, ვისაც მათი ტორტი/ნამცხვარი შეუძენია. ულამაზო და თუნდაც უგემური არ ნიშნავს, რომ პროდუქტი მავნეა და წ ა მ ლ ა ვ ს . ასეთი ბრალდება კი უკვე შ ე ფ ა ს ე ბ ი ს ფარგლებს სცდება და კომპანიის ს ა ქ მ ი ა ნ ი   რ ე პ უ ტ ა ც ი ი ს მიზანმიმართული შელახვაა.

შეგახსენებთ, რომ პიარსკოლა თეორიულად პიარზე და მარკეტინგზე მუშაობს, თუმცა ის ცნობილი წარმატებულ მარკეტინგულ მიღწევებზე მეტად, გასართობი ბლოგითა და რამდენიმე მსგავსი სკანდალური ‘შეცდომის’ წყალობით უფროა. მათ შორისაა საავტომობილო ბლოგის დისკრიმინაციული სათაური: “ფრთხილად, საჭესთან ქალია!” და პოპულში აღმოჩენილი ვირთხის სკანდალის გაგრძელება-პოსტი შინაარსით “სხვაგან უარესები ხდება” (ამჟამატ პოსტის სათაურიც და შინაარსიც კორექტირებულია), ეს ვირთხებზე უარესები კი თურმე, სულ რაღაც უცნაურად ჩაცმული ადამიანები არიან.

მოგვიანებით, კრიტიკის შემდეგ პიარსკოლის საჯარო გვერდიდან ცილისმწამებლური სტატუსი გაქრა და ხელმძღვანელმა ‘მოწამვლის’ გადატანითი მნიშვნელობით გამოყენებაზე წარმოადგინა თეორიები, თუმცა დიფენბახი ამბობს, რომ სასამართლოსთვის მიმართვას აპირებს. რამდენად დაიჯერებს სასამართლო, რომ “ტორტი არ ჭამოთ, მოგწამლავენ” ალეგორიულად დამფუძნებლის ცუდ ხასიათზე უფრო მიანიშნებს, ვიდრე პროდუქტის მავნებლობაზე, ამას დრო გვიჩვენებს.

მე კი, როგორც იურისტი და სოციალური მედიით დაინტერესებული ადამიანი, დიდი ინტერესით დაველოდები პირველი ქართული ქეისის განხილვას – ფ ე ი ს ბ უ ქი დ ა ნ უკვე ს ა ს ა მ ა რ თ ლ ო შ ი .


Fatal error: Uncaught Exception: 12: REST API is deprecated for versions v2.1 and higher (12) thrown in /home/katieege/domains/katiee.ge/public_html/wp-content/plugins/seo-facebook-comments/facebook/base_facebook.php on line 1273